onsdag 23. november 2011

Middagsinspirasjon??

Her i huset kjører vi ukesmeny!
På kjøkkenveggen henger en fiffig, liten white board hvor vi skriver opp hver uke hva dagen bringer -av middag altså.
Jeg prøver å gjøre unna storhandelen på mandager og handler helgas stæsj på fredag. Dette sparer man både tid og penger på, for det må man når man er student uten fast jobb og med to hus ; )

For å gjøre det hele enklere, har jeg gitt hver dag et "tema", altså sånn:
Mandag = svin/kylling
Tirsdag = pasta
Onsdag = fisk
Torsdag = kjapt og enkelt
Fredag = fredagskos
Lørdag = helgehygge
Søndag = tradisjonsmat og dessert
Jeg er for dessert i hverdagen og ikke bare til selskaper, så på søndagene blir det servert hverdagsdessert = ) For en fryd!!
Når man har delt inn dagene i temaer, er det nemlig så vanvittig mye enklere å planlegge middagen for en uke av gangen! Dette er et hett tips, altså!!
Ikke nok med det... Jeg har lagd et forslag på 8 ukers matintervaller! Jeg følger ikke dette slavisk altså, men har mange av rettene i bakhodet når jeg går i butikken å handler inn.
Det er nemlig det magiske med temadager! Før satt vi hjemme og lurte på hva vi skulle ha hvilken dag, skrev opp liste og dro avgårde. Med temadager kan man bare dra avgårde å tenke "Kylling -ok, da tar vi no sånt. Pasta -yes, det blir dette" osv. Det trengs ikke noe større planlegging, med mindre du ikke har en halvtime å bruke i butikken så klart ; )
Denne 8 ukersmenyen er blitt sendt ut til facebook-venner som gladlig vil ha inspirasjon. Det er jo hyggelig at man kan bidra med noen "husmortips" sånn i hverdagen!
Så hvorfor stoppe der, lizzm?? Det kan jo hende at noen av dere søte hjerter også vil kikke over forslaget?!


Dere får klikke dere inn og zoome litt, så går det seg til ; )
Enjoy!!

1 kommentar:

  1. Åh, denne må jeg lagre for jammen er det mye hjelp i den :) Lurt med temadager. Tror jammen vi må innføre det også. Takk :)

    SvarSlett

Hurra for deg!
Det er jaggu stas med hyggelige kommentarer!!