lørdag 8. oktober 2011

Nyyydelig kyllinggryte!

om jeg får si det selv....

På torsdag kom svigrinne-mor innom med tre halve kyllinger. De rakk ikke spise middag før de måtte kjøre avgårde til ferien!
Vi hadde allerede spist middag og de fikk vente til fredag.  Så hva gjør man med tre halve kyllinger
når de er kalde og har lagt en dag?
Jo, man kan rive de i filler og lage en type gryte!
Jeg fant ingen oppskrifter på nett jeg kunne tenke meg å prøve, så jeg komponerte min egen. Også så god som den ble!
Her i huset ropes det ofte at "man må dele på godene!!" og her kommer sånn ca oppskriften:
Kjøtt fra 1-1,5 kylling
(gjerne kjapt i stekepanna med litt salt og pepper)
Det du måtte ha i kjøleskapet, for.eks:
Litt champignon (gjerne litt kjapt stekt, også med bittelitt salt og pepper)
Et par gulrøtter
Litt brokkoli
Noen poteter delt i fire
Et par hele hvitløkfedd
(jeg er ikke overbegeistra for hvitløk, men et hint går fint)
Som smakstilsetninger trenger du:
Et par spiseskjeer grønnsaksbuljong-pulver i
ca 1 liter vann
En teskje tørket timian
Et laubærblad
Du trenger å gjevne dette litt med:
Litt melk og mel
Og kanskje en klatt rømme?

Kok opp vann og visp ned buljongpulver
Ha i timian, hvitløkfedd, laubærblad, poteter, sopp og kylling
Spe i gjevningen (sausen skal tykne litt, men ikke så voldsomt)
La koke en stund før du har oppi gulrøtter og brokkoli
5 min til og ferdig!
OBS! Vær forsiktig med salt og pepper, buljongen er ganske salt i seg selv!

Servér gjerne med nybakt foccacia!

Lovely!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hurra for deg!
Det er jaggu stas med hyggelige kommentarer!!